Dag 1: Van Amsterdam naar Machico - Reisverslag uit Machico, Portugal van Myrna Laak - WaarBenJij.nu Dag 1: Van Amsterdam naar Machico - Reisverslag uit Machico, Portugal van Myrna Laak - WaarBenJij.nu

Dag 1: Van Amsterdam naar Machico

Door: Myrna

Blijf op de hoogte en volg Myrna

16 Mei 2013 | Portugal, Machico

In alle vroegte (half 4) vertrokken richting Schiphol. Aangekomen bij de gate werd mij al snel duidelijk dat mijn aanwezigheid de gemiddelde leeftijd aanzienlijk deed dalen. Gezellig was het echter wel. In het vliegtuig zat ik naast twee dames die met OAD reizen op pad waren. We hebben samen in mijn reisgids zitten neuzen en genoten van het landschap van kleurloze suikerspin dat onder ons voorbij trok. Af en toe zagen we een eiland of flarden van de kust, maar veel was het niet.

Eenmaal op Funchal airport werd ik opgewacht door een taxichauffeur van Windsor Travel. Dat had Sawadee voor mij geregeld, omdat ik eerder zou aankomen dan de rest van de groep. De chauffeur probeerde nog een praatje aan te knopen, maar verder dan “First time Madeira?” kwam het helaas niet. Bij gebrek aan koetjes, kalfjes en het weer heb ik mij verwonderd over de tunnel tussen Funchal en Machico (mijn bestemming voor die dag). Deze ging dwars door de berg heen en splitste zich ergens halverwege ook nog eens op, om ons vervolgens recht Machico in te spugen. Serieus, je rijdt de tunnel uit en je bent er.

Machico is geen bijzonder plaatsje, al zijn er wel een paar mooie plekjes te vinden. Vanaf mijn hotel (Residencial Pérola) was het een klein kwartier lopen tot aan de haven en het strand. Lopend langs de boulevard valt het gele Forte de Nossa Senhora do Amparo direct op. Loop naar de achterkant en je kunt via een trap naar boven. Een aantal roestige kanonnen uit de tijd dat dit fort Machico nog beschermde tegen de piraten steekt schril af tegen de gele muren.

Het centrale plein (Largo do Município) viel mij tegen. In de reisgids stond het beschreven als een groot plein, waardoor ik er bijna voorbij was gelopen. Het gemeentehuis uit 1920 en de 15e eeuwse Igreja da Nossa Senhora da Conceicão zijn wel erg mooi, zeker wanneer de witte muren het zonlicht weerkaatsen.

Na nog even een stuk langs de Levada te hebben gelopen was het tijd om te eten. Uiteindelijk ben ik aan een tafeltje gaan zitten bij een restaurant met uitzicht op het fort. Voornaamste reden: ze hadden een kaart in meerdere talen. Zo wist ik tenminste wat er op mijn bord zou belanden. Ik koos voor een gerecht waar Madeira bekend om staat: de Madeirian skewer. Een soort lange vleesspies die hangend wordt geserveerd, meestal met frietjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrna

Het doel: zoveel mogelijk plekken bezoeken en genieten van al het moois dat de wereld te bieden heeft. Next stop: Nieuw-Zeeland!

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 19954

Voorgaande reizen:

12 December 2017 - 27 Maart 2018

New Zealand Adventure

16 Mei 2013 - 30 Mei 2013

Madeira 2013

10 November 2011 - 10 December 2011

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: